Eräässä ilmaisutaitolukiossa toimi kymmeniä vuosia opettaja, jonka yleisesti tiedettiin ahdistelevan tyttöoppilaita. Kun vyyhti alkoi #MeToo-kampanjan myötä purkautua, useat opettajat ja rehtori totesivat, etteivät tienneet. Rehtori kielsi myös oppilaita puhumasta asiasta medialle tai kenellekään muulle, kuin poliisille vedoten poliisitutkintaan. Poliisitutkinta on kuitenkin päättynyt, eikä syytteitä nosteta, sillä ne ovat vanhentuneet tai laki on muuttunut. Seksuaalinen ahdistelu tuli rikokseksi vasta vuonna 2014. Ei ole totta, etteivätkö opettajat tai ainakin osa opettajista olisi tienneet. Silloinen rehtori tiesi myös. Luulen, että kaikki tiesivät kyllä jollakin tasolla. Opettaja on saanut kirjallisen varoituksen rehtorilta 2004 lähetettyään yhdelle oppilaalle sopimattomia viestejä. Koulun joulujuhlassa tapahtui myös kähmintää, jonka muut opettajat näkivät. Minun mielestäni näytelmän opettaja ei ollut vaivaantunut häneen kohdistuvista huhuista. Luulen, että hän oli ylpeä siitä, että hänen huomiostaan kilpailtiin. Opettaja suosi kauniita, hoikkia tyttöoppilaita. He saivat parhaat roolit ja heistä kehuttiin tulevan kuuluisia. ”Lattarinnoille” tai tuhdeille ei ollut sijaa. Tämä loi eräänlaisen sairaan kilpailuasetelman koko kouluun. Opettaja nautti gurun asemasta ja hänen sanansa oli laki. Hänen seksuaalinen ahdistelunsa (raiskausharjoitukset, koskettelu ja jatkuva rintojen tuijottaminen) olivat koulun yhteisiä vitsejä. Tunnit olivat aina fyysisiä. Niissä oli ”omituinen, seksuaalinen energia” jonka myös aikuiset aistivat. Jonkun kurssin olivat kaikki tyttöopilaat keskeyttäneet, vain pojat jatkoivat sen loppuun. Muut opettajat saattoivat ”ratsata” opettajan tunteja, ettei näytelmän opettaja olisi siellä vain tyttöoppilaiden kanssa kahden. Oppilaat puhuivat kyllä opettajille tästä näyttelemisen opettajasta. Sairaan suosikkijärjestelmän vuoksi heidät vaimennettiin myös muiden opiskelijoiden toimesta. Kilpailujärjestelmä oli tehokas, kaikki halusivat opettajan hyväksynnän, koska olihan se lupaus menestyksestä. Tässä kohtaa olisi hyvä nostaa myös esille ne, jotka suljettiin ulkopuolelle. Ne jotka eivät olleet tarpeeksi kauniita ja laihoja, jotka olivat opettajalle synonyymeja lahjakkuudelle. Heille ei ollut näyttelemisen opetusta tarjolla.